Puttaparthi - Reisverslag uit Puttaparthi, India van Michael Koopman - WaarBenJij.nu Puttaparthi - Reisverslag uit Puttaparthi, India van Michael Koopman - WaarBenJij.nu

Puttaparthi

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

21 December 2008 | India, Puttaparthi

Hallo lieve allemaal,
Puttaparthi ligt op zo'n 160 km ten noorden van Bangalore. Het dorp is bekend, groot en welvarend(er) (Indiase verhoudingen) geworden door de residentie van goeroe/avatar Sai Baba. Dat betekent behalve een spiritueel centrum, ook verharde wegen, scholen, werkgelegenheid, schoon water, gezondheidsvoorzieningen. De kenmerkende beelden van het platteland zijn overigens nog volop aanwezig. Die zie je terug in mijn foto's die ik heb genomen tijdens onze wandeling naar een bejaardencentrum en een schooltje, beiden afhankelijk van sponsors en giften. Bekijk de foto's in mijn fotoalbum, vandaag uitgebreid met zo'n 50 foto's. Zie het adres onderaan het bericht.
Het is vandaag 21 december, de eerste dag van de winter. Overdag is het 32 graden Celcius en 's nachts ongeveer 22 graden. Niet omstandigheden die doen denken aan een winter.
In de aanloop naar Kerstmis zijn er relatief weinig tekenen van Kerst te zien. Dat is niet zo vreemd want Kerstmis is een christelijk (het woord zegt het al) feest. In Puttaparthi, evenals elders in India, wonen overwegend Hindoes.
Op ons appartement hebben enkele bewoners (overwegend Duitsers) een Kerstster opgehangen. Elders is een internationaal kerstkoor in oefening. Bij een Tibetaans restaurant zagen een klein kerstboompje ... laten we zeggen de intenties zijn beter, dan de uitvoering.
Niettemin wensen wij jullie allen een zalig, gezegend en gelukkig kerstfeest.
Namens de Indiagangesgroep, de groetjes.
Michael.
Nieuwe foto's te vinden op de volgende link.

• 21 December 2008 - 12:05

Reina, Karen En...:

Lieve allemaal,
    Wat heerlijk van jullie ervaringen te lezen en nu al de foto's te kunnen bewonderen! Ook 'n heel speciaal gevoel dat jullie een warme winter ervaren en wij een koude.
    Fijne Kerstdagen gewenst!

• 21 December 2008 - 12:50

Frans En Tosca :

Hallo allemaal,
    Wat leuk je bericht te lezen over India. We hebben genoten van de prachtige foto's.
    Voor jullie allemaal een fijne Kerst toegewenst.

Liefs van Tosca en Frans

• 21 December 2008 - 12:56

Francien Fransen:

Jullie hebt een levendige beschrijving gegeven van Puttaparthy, en de niet-kerstsfeer. !! Trouwens jullie kerstlicht lijkt me beter (zo'n grote lichte warme zonnelamp, 'snachts 22 graden!!) dan ons druilerige grijze zondag-voor-de kerstweer. Overigens gisteren een 40-jarige trouwfeest van goede vrienden gevierd, in een sfeervol Rotterdams restaurant, aan de maas in het donker en overal kerstlichtjes, versierde boten, alom reflekterend in het donkere spiegelende water.... er zijn zoveel mooie intense belevenissen bij jullie daar en soms ook hier. Alle licht voor jullie allemaal en harten en ogen om te kunnen "zien"!!. Liefs van francien PS; dat jullie zien is te lezen in jullie berichten!!!!!!

• 21 December 2008 - 13:16

Mar En Leny:

Fijn zo steeds van jullie te horen.
    Wat een prachtige reis.
    Liefs en groeten.

• 21 December 2008 - 16:13

Francis, Michael :

graag wensen wij jullie, en uiteraard ook alle anderen die met jullie meereizen, een prachtige kersttijd in India toe. Heel veel groeten, speciaal ook voor Antoine en Maria. We horen graag weer van jullie.
    Wim en Marlies

• 21 December 2008 - 17:16

Voor Anne:

anne,

heb je dat blauwe lapje van de foto ook gekocht?
    en wat ga je daar van maken??
    een mooi bloesje voor beppe Afke dat zou ze wel leuk vinden!!
    want ze houd wel van blauw...

groetjes
    arjen, thea, irma, else, beppe miny en natuurlijk beppe afke.

hier is alles trouwens goed!

• 21 December 2008 - 19:45

Frans.:

Bedankt voor jullie berichten en Kerstwensen.Dit is dan ook wederzijds. Met de mooie foto's erbij waan ik me weer helemaal bij Sai Baba. Misschien het komend jaar. Groetjes aan jullie allemaal en ook aan Ram en Jacky

• 21 December 2008 - 19:50

Dochter:

mooie foto's met mooie mensen !!

wat een kleuren !
    Prachtig.

En Mamsie, hetwas fijn om je stem te horen !! Verweg maar dan toch dichtbij ....

• 22 December 2008 - 08:10

Mieke Groenen:

Leuke foto's Michael! We genieten van onze Anne in India. Een fijne tijd nog, en wil je de groeten doen aan Anne?
    Groetjes, Ben en Mieke

• 22 December 2008 - 09:03

Jan:

de verslagen van Michel en de foto's brengen India wel heel dichtbij. Met een beetje verbeelding voel ik er dan ook weer de hitte van de tropen bij.
    leuk om zo jullie ervaringen mee te kunnen maken.
    Heel prettige kerstdagen toegewenst,liefs voor jullie allen,jan

• 22 December 2008 - 09:07

Theo En Phil:

Lieve Indiareizigers,

Wat fijn om jullie zo te kunnen volgen, daardoor komen de beelden die ergens in onze mind zijn opgeslagen vanzelf weer boven.Alleen jammer dat ik via mijn computer de foto's niet te voorschijn kan toveren waar we zo benieuwd naar zijn, maar nu is Theo ook aangemeld en op zijn computer zal dat zeker lukken.Wij wensen jullie allemaal hele mooie kerstdagen toe in het zuiden en een spetterend en inspirerend liefdevol nieuwjaar. Groetekes Theo en Phil.

• 22 December 2008 - 10:27

Vanja:

Wat leuk weer om jullie zo te kunnen volgen!
    Geeft toch hier ook een beetje vakantie gevoel!
    Alle goeds en een hele fijne tijd in Puttaparthi!!
    groetjes,
    Vanja
    Seva India Reizen

• 22 December 2008 - 14:59

Carel VdB:

Michael en Francis, we volgen jullie reis zeer comfortabel ;-) op deze relaxte manier.
    Ook de Picasa-site werkt perfect en het 'gedoseerd' kunnen kijken naar jullie foto's is een genot. Er zitten juweeltjes bij...
    Fijne Kerstdagen en voorspoedige voortzetting van jullie reis!
    Carel

• 26 December 2008 - 17:01

Anne:

Hallo allemaal,
    Leuk dat het jullie zo goed gaat.Heel veel groetjes aan iedereen die mij kent. Ik ga zo de foto's bekijken.
    Fijne jaar wisseling en heel veel warmte en genegenheid.
    Groet Anne Joosten